Mereka Di Sana

Thursday 28 May 2015

✿ Perfume oh perfume ✿

Ni cerita pasal perfume. MamAuni bukanlah jenis yang setiap hari kena pakai perfume. Perfume bukanlah kewajipan mamAuni. Asalkan badan tak berbau sudah memadai. Perfume bila kat badan mamAuni tindak balas bau dia jadik agak kuat. Macam mandi perfume lah pulak, padahal mamAuni dah sembur ala kadar di tempat yang sepatutnya dan perfume yang mamAuni guna pun bukan lah perfume mahal harga ribu riban. Mungkin sebab kulit mamAuni jenis berminyak ataupun haba badan sendiri yang terlalu kuat, tulah tindak balas perfume tu jadik kuat jugak kut (tu teori mamAuni je, percaya jangan...). Sebab tulah x berapa gemar nak pakai, kekadang je pakai kalau mood nak melaram datang atau bila mood nak mengoda en suami datang.

Macamana nak bagi bau perfume jadik lasting???

pakai sebelum berpakaian >>> 
perfume tu akan meresap ke kulit kita tanpa terganggu oleh pakaian @ aksesori yang dipakai. Semburan terus ke kulit juga membantu penyerapan yang lebih baik.

pakai selepas mandi >>> 
dipercayai kulit yang masih lembab selepas mandi membantu penyerapan perfume ke badan kita. Boleh jugak menyembur perfume selepas menggunakan losyen. Tapi make sure losyen tersebut tidak berbau yang akan menggangu aroma perfume itu sendiri.

pakai di bahagian peredaran darah badan kuat / sendi badan >>> 
sembur kat pergelangan tangan, leher, belakang telinga, siku @ belakang lutut.

Sembur bukan mengosok >>>
 lepas sembur takyah nak gosok2 plak...biar dia meresap sendiri ke kulit.

Simpan perfume di tempat suhu  dan cahaya sederhana >>>
Elakkan menyimpan perfume di tempat yang terlalu panas @ cahaya yang kuat kerana dipercayai akan menjejaskan kualiti perfume itu sendiri.

Pilih Perfume Yang Kepekatannya Paling Tinggi >>> 
Terdapat 4 tahap kepekatan perfume yang dijual di pasaran. Semakin pekat perfume tersebut, semakin lasting bau wangiannya;
1. Colonge - Kurang dari 3%
2. Eu De Toillette (EDT) : 3% - 8%
3. Eu De Parfum (EDP) : Kepekatan patinya 10% - 15%
4. Perfume (Parfum) : Kepekatan patinya yang paling tinggi 20% - 50%. Harganya adalah yang paling mahal dibandingkan dengan yang lain..


Antara banyak2 perfume yang pernah mamAuni beli,  mamAuni suka bau perfume kat bawah ni ;

Wild Lily By Body Shop
Memula pakai bau dia agak rare...tapi lelama aroma wangian sebenar keluar. MamAuni nak explain bau dia camne pun x reti, sebab dia ada bau tersendiri. Kalau mamAuni cakap bau dia buat kita berimaginasi pasal hutan, boleh tak? Yang pastinya mamAuni suka sesangat ngan bau dia. Wild Lily ni jugak didatangkan dengan oil perfume dan baunya tentulah lebih lasting.


She - Warna Merah (Xtau Pe Flavour)
Pernah beli sekali kat airport. Tindak balas dia kat mamAuni agak kuat. Sampai ada orang tanya mamAuni pakai perfume ape, dia ingat perfume brand mahal. Hokey,,,mahal lah sangat!! Feeling macam mak datin bila pakai dia. Habis jugak lah sebotol mamAuni guna. (mamAuni jenis payah nak habiskan perfume)



Far Away By Avon
 Dah lama tak beli perfume ni...time zaman muda-mudi dulu selalu gak beli. Sekarang jgnkan beli, jejak kaki ke outlet Avon pun x pernah dah. Bau perfume ni sedap gak...sweet2 gitu. Bau dia mengembalikan nostalgia zaman bercinta dulu..:)


No comments:

Post a Comment

✿ mamAuni sangat berbesar hati boleh baca komen anda ✿