Mereka Di Sana

Tuesday 7 February 2012

✿ Ikan Puyu ku ✿

Satu sudut di dapurku
mula2 akurium itu ada di ruang tamu
tapi dek rasa malas ku menukar airnya
aku pun mula mengalihkan nya di dapur
satu sudut di dapurku yang agak sempit
dan pandangan terhalang di sebalik bekas simpan beras
kecualilah org dirumahku yang semestinya tau
akuarium itu di situ

Mereka rakan karib
mereka dua rakan karib yang akrab
semenjak ku beli kedua2nya di pasar setahun yang lalu
itulah detik permulaan perkenalan mereka
dan atas dasar hanya mereka berdua sahaja di dalam akuarium itu
semua tentunya menjadi terus akrab

Seminggu yang lalu
mereka masih di sana
dan seperti biasa aku berikan mereka makanan
ku masih ingat lagi
mereka pernah 2 minggu tak makan
tugas di luar kawasan yang memerlukan ku
tinggalkan mereka berdua di rumah

Dan semalam
setelah 2 minggu tak ditukar airnya
semalam aku ambil keputusan untuk menukar airnya
dan aku sedikit kaget dan terkejut
bila ku perhati dan ku amati
salah seekor darinya kaku
ku kuis kuis..masih lagi kaku
ya aku pasti ia mati

Aku kah si pembunuh?
bukan aku yang bunuh kawan karib si ikan puyu
bukan aku
kalau bukan aku sapa lagi?
bukankah aku yang ingin memikul tanggungjawab menjaganya?
dosa apakah yang telah aku lakukan ini?
dosa seorang pembunuh kah?


Sendirian
sekarang ikan puyu sendirian
tanpa dia kawan karib
maaflah kerana kamu terabai
dan aku tak mampu buat majlis pengebumian
perlukah aku beli seekor kawan karib lagi?
owh..murah sangat kah nilai seorang kawan karib
hingga boleh dijual beli?
aku masih terfikir2 lagi
kerana ku tak mau jadi pembunuh lagi
tapi tidak sunyikah dia nanti?
hidup sendirian begitu?


glitter-graphics.com

4 comments:

  1. terkidum2x ku membaca ni mie... ;)

    ReplyDelete
  2. kesian ikan tuh.. 2 minggu tak makan tuh.. dasyat ar ko dera dia hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. da tpaksa xda org nak jg..
      tringat2 aku kat dorang bdua tau time 2..ngeee ngeeee

      Delete

✿ mamAuni sangat berbesar hati boleh baca komen anda ✿