Mereka Di Sana

Monday 17 February 2014

✿ Ibu Mithali ✿

Wah entry kalini macam mamAuni cukup bagus je dalam memainkan peranan sebagai ibu,,,,yup mamAuni tak sesempurna mana, tapi tentunya sentiasa mencuba yang terbaik untuk menjadi ibu. Tahun 2014 ni tahun untuk menampung segala kekurangan diri sebagai seorang ibu,,,untuk jadik lebih mithali dan mithali dari tahun-tahun sebelumnya.

************************
SABAR, SABAR DAN SABAR.

Dalam membesarkan anak-anak tentunya kita selalu berdepan dengan situasi kestresan melampau.
Anak yang kuat merengek, menanggis dan sukar diuruskan,,,sesuai lah dengan kelakuan dan usia mereka yang belum matang.
Tahun ni rasanya nak lebih sabar, sabar dan sabar lagi dalam menghadapi karenah anak-anak.
Tak mau membebel2 dah, sebab mamAuni sedar bila membebel kestresan makin meningkat, padahal anak bukan paham satu hape pun,,,worthless!

************************
IKHLAS DAN ENJOY!

Kadang-kadang rasa penat mengatasi segala-galanya, apatah lagi bila dapat suami yang tak berapa reti sangat bab2 jaga budak ni,,,kesimpulannya memang tak boleh diharap untuk urus anak-anak. Lumrah lelaki kan kalau bab2 kerja rumah ni kureng sikit. Tambahlah kita stress,,,so semua pengurusan anak-anak dari A to Z semua kena buat.

Bila jadik mcmni, mamAuni selalu ingatkan diri sendiri,,,
Aku sikat rambut anak, mandikan anak, masak untuk anak, kemas rumah, cuci baju semuanya kerana Allah. Tak mengharapkan pujian, mahupun balasan dari anak-anak dan suami. Cuma mengharapkan pahala dan redha Allah.
Insyaa Allah, diri sendiri akan lebih enjoy dan tak stess2.

************************
URUS DIRI SENDIRI SEBELUM URUS MEREKA.

Ya mamAuni percaya kepada bendani,,,,bila kita dapat urus diri kita sendiri, Insyaa Allah kita takkan rasa stress urus anak-anak plak. Ambik sedikit masa, untuk menghias dan memanjakan diri sebelum mengurus anak-anak. Walaupun mungkin masa agak terhad untuk melakukannya berbanding zaman2 bujang dulu, atleast kita tak berpenampilan selekeh dan comot.

************************
URUS ANAK-ANAK DENGAN TANGAN SENDIRI.

Walaupun ada penjaga dan sekaya manapun kita untuk mengupah 10 orang penjaga sekalipun, kalau boleh biarlah kita yang urus sendiri anak2. Sebab anak2 tu amanah dari Allah untuk kita, ibu bapanya. Bukan amanah Allah untuk penjaga anak. Allah tidak pilih kita untuk jadi ibu bapa jika kita tidak mampu untuk menjaga anak2.

Cubalah untuk buat semuanya selagi tulang 4 kerat kita terdaya. Walaupun bekerja, ianya bukan alasan untuk kita menyerahkan anak2 sepenuhnya kepada penjaga. Ketepikan rasa untuk bersenang lenang seketika. Membesarkan anak2 bukanlah mudah dan senang. Saya percaya, anak2 yang dibesarkan dengan perhatian dan kasih sayang ibu bapa, insyaa Allah akan membesar menjadi anak2 yang juga sentiasa menyejukkan hati ibu bapanya.

************************

mamAuni yang tak pernah sempurna. Doakan mamAuni menjadi ibu yang lebih mithali dan menjadi dambaan setiap anak2 di muka bumi. :)





No comments:

Post a Comment

✿ mamAuni sangat berbesar hati boleh baca komen anda ✿